programma cinema najaar 2020

Cultuurcentrum Martien van Doorne
Martinetplein 1 Deurne
Grote Zaal
Coronaregels van toepassing

Woensdag aanvang 10.00 uur
Overige dagen aanvang 19.30 uur

Entree + consumptie + reservering € 11.50
Vrienden van Het Witte Doek € 10.50

Kaartjes alleen via reservering op www.ccdeurne.com
Geen verkoop aan de zaal

Woensdag 2 september Wei
Maandag 7 september Portrait de la jeune Fille en Feu
Woensdag 16 september Downton Abbey
Zaterdag 19 september Sorry, we missed you Vriendenfilm
Zondag 27 september Wild Rose
Maandag 5 oktober Parasite
Zondag 18 oktober Mjolk
Woensdag 21 oktober Amazing Grace
Maandag 9 november Les Misérables
Woensdag 18 november Kapsalon Romy
Zondag 22 november Hors Normes
Maandag 7 december Dark Waters
Woensdag 16 december The Farewell
Zondag 20 december And then we danced

Wei

woensdag 2 september

Vader Jac van filmmaker Ruud Lenssen krijgt de diagnose dementie. Krampachtig probeert Jac vast te houden aan zijn idyllische wei en de pony’s die hij verzorgt. Moeder Ria worstelt met haar zware rol als mantelzorger. Het onvermijdelijk afscheid komt steeds dichterbij.

Een kleine, indringende documentaire over een groot verlies. Zoon en filmmaker Ruud Lenssen schroomt niet om ook de akelige dingen te tonen die vaak schaamtevol binnenskamers blijven.

Portrait de la jeune Fille en Feu

maandag 7 september

In de achttiende eeuw krijgt de jonge schilder Marianne de opdracht om een portret te maken van de vurige, eigenzinnige Héloïse. Omdat Héloïse weigert te poseren wordt Marianne ingehuurd om “Héloïse gezelschap te houden”, met de bedoeling dat ze overdag goed naar haar kijkt zodat ze het portret ’s nachts stiekem kan schilderen.

Hartverscheurend en toch ingehouden portret van een ontluikende lesbische liefde. Intense en intieme film over blikken en observeren. Prachtig gefilmd ook, ieder shot toont een secuur ingepast tafereel.

Downton Abbey

woensdag 16 september

De adellijke familie Crawley en hun personeel bereiden zich voor op een koninklijk bezoek aan Downton Abbey. Het bezoek levert consternatie op, zowel in de chique vertrekken boven als in de keuken beneden.

Kostuumdrama als vervolg op de succesvolle serie. De Dowager Countess of Grantham (Maggie Smith), mag als vanouds volop smijten met snedige oneliners vol onderkoeld venijn. Een feest van herkenning voor trouwe fans.

Sorry, we missed you         

zaterdag 19 september

Ricky is pakketbezorger. In theorie is hij zelfstandige, in de praktijk wordt hij gekneveld door zijn baas en opgejaagd door het trackingsysteem. Zijn vrouw Abbie ploetert in de thuiszorg met een nuluren-contract. Hun twee kinderen zien zij weinig. Met moeite kunnen zij het hoofd boven water houden.

Regisseur Ken Loach (inmiddels 84 jr) heeft een reputatie als empathische verteller van indringende en urgente verhalen over gewone mensen. Een aangrijpend en levensecht portret van een gezin in problemen.

Wild Rose

zondag 27 september

De 23-jarige losbol Rose-Lynn uit Glasgow kreeg veel te jong kinderen, zij heeft net een jaar vastgezeten en draagt nu een enkelband. Dit alles mag niet in de weg staan van haar grote droom: een countryster worden in Nashville.

Beetje voorspelbaar maar lekker sentimenteel muzikaal drama met een prettig rauw randje. De Ierse Jessie Buckley is een fantastische hoofdrolspeelster en zij kan nog prachtig zingen ook. Heerlijke soundtrack, niet alleen voor countryliefhebbers.

Parasite

maandag 5 oktober

De arme familie Kim woont in een souterrain beneden in de stad. Langzaam weten zij binnen te dringen in het leven van de rijke familie Park die in een villa op de heuvel woont.

Zwarte komedie over armoede in Zuid-Korea. Eigenzinnige en onvoorspelbare film die grappig begint, almaar donkerder wordt en toewerkt naar een explosief einde. Mix van drama, slapstick, satire en horror, maar toch een fraai geheel. Niet alleen winnaar van de Gouden Palm in Cannes, maar ook van 4 Oscars, waaronder die voor beste film.

Mjolk

zondag 18 oktober

Inga is een nuchtere veeboerin die ontdekt dat haar plotseling overleden man onder druk werd gezet door de zuivelcoöperatie waarvan hij lid was. Zij besluit de strijd aan te gaan met de corrupte leiders van de coöperatie. In een bericht op Facebook doet zij haar verhaal. De strijd is begonnen.

Kleinschalig drama, verteld in subtiel gespeelde scènes tussen stoere landbouwmachines en in een ruig IJslands landschap. Inga’s bewustwording loopt parallel met haar rouwproces. Hoofdrolspeler Arndís Hrönn Egilsdóttir kan met een enkele blik zowel verbijstering als verdriet en kracht uitstralen.

Amazing Grace

woensdag 21 oktober

Concertfilm met Aretha Franklin tijdens de opnames in 1972 van het gospelalbum Amazing Grace in een kerk in Los Angeles. Aretha Franklin is in absolute topvorm. De traditionele kerksetting, inclusief swingende dominee, geeft het geheel een zeldzame authenticiteit.

De filmopnames van Hollywoodregisseur Sydney Pollack verdwenen wegens technische problemen in een kluis. Pas zo’n veertig jaar later wist muziekproducent Alan Elliott de beelden te restaureren. Een documentaire waarbij het moeilijk is om stil op je stoel te blijven zitten.

Les Misérables

maandag 9 november

Op de eerste dag van politie-inspecteur Ruiz in de Parijse achterstandswijk Montfermeil gaat het gelijk goed mis wanneer de politie te snel een rubber kogel afvuurt op een vermeende dief.

Sterke toevoeging aan het Franse banlieue-genre laat zien hoe makkelijk de vlam in de pan kan slaan in wijken waar onderhuidse spanningen, politiegeweld en armoede de sfeer bepalen. Bewoners en politie zijn tot elkaar veroordeeld. Speelfilmdebuut van de in Mali geboren Ly, die de film deels baseerde op zijn eigen ervaringen.

Kapsalon Romy

woensdag 18 november

Na de scheiding van haar ouders wordt de tienjarige Romy een paar dagen in de week geparkeerd bij oma Stine, die een kapsalon runt. Stine doet aanvankelijk nogal nukkig tegen Romy, maar al snel groeien de twee naar elkaar toe. Helemaal wanneer blijkt dat oma Stine steeds meer vergeet.

Energieke, inspirerende en bovenal eerlijke film voor alle leeftijden, dit ondanks de zware thema’s als scheiding en dementie.

Hors Normes

zondag 22 november

Bruno (joods) vangt jongeren op met psychiatrische problemen, veelal autisme. Zijn goede vriend Malek (moslim) leidt kansarme jongeren op tot begeleiders van deze kinderen. Hun werk doen zij vanuit hun hart, zij zijn wars van regels en protocollen. Een conflict met de inspectie ligt op de loer.

Feelgoodfilm van het regisseursduo van de hit Intouchables (2011). Bijzonder aanstekelijk en optimistisch drama dat op waarheid berust. Prachtig gespeeld zowel door de professionele als niet-professionele (autistische) acteurs.

Dark Waters

maandag 7 december

Waargebeurd rechtbankdrama waarin advocaat Robert Bilott chemiereus DuPont aanklaagt voor het jarenlange gebruik van stoffen waarvan bekend was dat die slecht waren voor mens en milieu.

Ingetogen, maar indrukwekkende klokkenluidersfilm, gebaseerd op een artikel in de New York Times in 2016. Voor het maken van Teflon gebruikte DuPont een stof uit de inmiddels ook bij ons bekende PFAS groep. Hoofdrolspeler Mark Ruffalo is actief als klimaatactivist en is tevens coproducent van deze film.

The Farewell

woensdag 16 december

Billie keert als dertigjarige aspirant-schrijver naar China terug om haar oma voor de allerlaatste keer te bezoeken. Oma heeft terminale longkanker maar de familie besloot dit voor haar te verzwijgen.

Gebaseerd op de “waargebeurde leugen” rond het overlijden van de oma van de Chinees-Amerikaanse filmmaker Lulu Wang. Hartverwarmend familieportret vol grappige en ontroerende bespiegelingen over west versus oost, jong versus oud en opgroeien tussen twee culturen.

And then we danced

zondag 20 december

Merab uit Tbilisi traint van jongs af aan met danspartner Mary voor een plek bij het traditionele Nationaal Georgisch Dans-ensemble. Kort voor de audities duikt de getalenteerde Irakli op: een nieuwe concurrent die bovendien romantische interesse wekt bij Merab.

Warmbloedige, klassieke liefdesgeschiedenis waarin wordt getraind, gefeest, gewerkt, gedanst, gegeten en geknokt. Merab zoekt zijn eigen weg tussen traditie en moderniteit, tussen strikte discipline en persoonlijke vrijheid.